Top 5 smoezen van wanbetalers!

Ook last van wanbetalers?

Wanbetalers verzinnen de meest uiteenlopende smoezen om hun rekening (nog) niet te hoeven betalen. De uitdaging voor benadeelde bedrijven is om wanbetalers – ondanks hun goede en vaak creatieve smoezen – toch te laten betalen. RechtNet Advocaten helpt hen hierbij graag een handje. Daarom hebben we de meest gangbare smoezen van wanbetalers voor u op een rijtje gezet:

Wanbetalers zeggen vaak al betaald te hebben!

1. ‘We hebben het geld vanochtend overgemaakt. U heeft het over enkele dagen binnen.’
Het is fijn als de betaling na lange tijd eindelijk heeft plaatsgevonden, maar ook wel heel opvallend dat na een telefoontje dan alles opeens is geregeld. Als u de zaak niet vertrouwt, vraag dan om een kopie van de betalingsopdracht. Indien het bedrijf dit niet kan of wil toesturen, dan is het geld waarschijnlijk nog niet overgemaakt.

Fout van de bank

2.’Heeft u het geld nu nog niet ontvangen? Dan heeft de bank misschien een fout gemaakt. We zoeken het uit en u hoort nog van ons.’
Het kan wel eens gebeuren dat een bank een overboeking naar een verkeerd bankrekeningnummer doet. In zo’n geval kunt u de klant vragen om even een kopie van de betalingsopdracht te sturen. Daarop kunt u dan ook het rekeningnummer nakijken. Als het bedrijf dit niet wil toesturen, dan heeft de betaling waarschijnlijk nog niet plaatsgevonden.

De boekhouder is afwezig

3. ‘Onze boekhouder is op dit moment niet aanwezig. Kunt u later terugbellen, of zal ik een bericht achterlaten?’
Dit is een bekende manier om mensen af te schepen. Een effectieve reactie is dat u duidelijk laat merken dat u op uw geld zit te wachten. Door een wanbetaler ‘lastig te vallen’ met telefoontjes, brieven en e-mail wordt het wellicht duidelijk dat hij of zij de betaling zo snel mogelijk in orde moet maken. Voorts hebben kleinere kantoren vaak geen boekhouder. Bovendien dienen ze zelf de betaling te verrichten. Dit wordt niet door een boekhouder gedaan!

Degene die over de betalingen gaat, is ziek

4. ‘Degene die onze betalingen altijd regelt, is opgenomen in het ziekenhuis.’
Als iemand écht is opgenomen in het ziekenhuis, is dat natuurlijk bijzonder vervelend. Tegelijkertijd is bekend dat juist van zulke onderwerpen door wanbetalers dankbaar gebruikt wordt gemaakt om betaling van facturen uit te stellen. Probeer daarom zoveel mogelijk zaken te verifiëren, door vragen te stellen: wat mankeert deze persoon? In welk ziekenhuis ligt hij of zij? Hoe lang moet hij/zij nog in het ziekenhuis blijven? Uit de antwoorden die u krijgt, kunt u waarschijnlijk wel opmaken hoe het is gesteld met de gezondheid van degene die verantwoordelijk is voor de betalingen.

De wanbetaler kan wel op vakantie!

5. ‘Ik ben op dit moment met vakantie. Daarom kan ik de betaling via de bank nu niet regelen. Maar ik maak het direct in orde als ik terug ben.’
Met behulp van mobiel bankieren is het een kleine moeite om ook vanuit het buitenland betalingen aan klanten te regelen. Tegenwoordig gaat ook niemand meer zonder zijn pc van huis. Er kan echt overal bankzaken worden gedaan. Het is ook storend om te merken dat de wanbetalers die niet tot betaling overgaan wel verre, lange en dure reizen kunnen maken.

Last van wanbetalers?

Heeft u binnen uw organisatie problemen met wanbetalers? Neem dan contact op met RechtNet Advocaten via info@rechtnet.nl of bel naar 073 – 615 43 11.

Klik hier voor meer informatie over ons gespecialiseerde incassobureau.