Consumenten die online iets bestellen en dit niet tijdig aanmelden voor retournering als ze het toch niet willen, kunnen vervolgens alsnog opdraaien voor de kosten van het product. Dat is de uitkomst van een uitspraak die de kantonrechter van de Rechtbank Rotterdam onlangs deed.
Bekijk hier onze rechtsgebieden
In deze zaak draaide het om een consument die online een product had besteld bij bol.com. De consument is niet tevreden over het product en stelt dat hij het vervolgens retour heeft gestuurd. Maar dit moet dan echter wel gebeuren binnen de afgesproken termijnen die zijn vermeld in de koopovereenkomst. Aan deze termijnen wordt in dit geval niet voldaan.
Ontbindingsrecht
Om van zijn ontbindingsrecht gebruik te kunnen maken moet de consument binnen dertig dagen na levering van het product aan bol.com laten dat hij de overeenkomst wil ontbinden. Dit kan bijvoorbeeld door op zijn account bij bol.com de retournering aan te melden. Vervolgens dient hij daarna binnen twee weken het product terug te sturen.
Retourneringsbewijs
De consument voert in dit geval als verweer aan dat hij het product retour heeft gestuurd via een supermarkt, maar dat hij geen retourneringsbewijs heeft ontvangen. Maar het is echter aan de consument om te bewijzen dat hij de retournering tijdig heeft aangemeld en het product heeft teruggestuurd. In dit geval heeft de consument volgens de kantonrechter niet aangetoond dat hij de retournering tijdig heeft aangemeld en ook niet dat hij het product tijdig heeft teruggezonden.
Bekijk hier onze incasso diensten
Vordering wordt toegewezen
De consument heeft dit niet weersproken, want hij is niet op de rechtzitting verschenen en hij heeft ook niet op de akte van bol.com gereageerd. De kantonrechter vindt het onnodig om hem in de gelegenheid te stellen nader bewijs te leveren van zijn standpunten. Zijn verweer wordt daarom verworpen en de vordering van bol.com wordt toegewezen.
Voorwaarden
Conclusie: Koop je online een product en wil je dit vervolgens retourneren? Lees dan goed de voorwaarden voor het aanmelden en terugsturen van producten in de koopovereenkomst en houd je aan de termijnen die hierin worden vermeld. Daarmee voorkom je dat je later alsnog opdraait voor de kosten van het product.
Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met RechtNet Advocaten via info@rechtnet.nl of bel naar 073 – 615 43 11.
Vragen? Neem contact met ons op