Een onterechte recensie: Wat nu?
Een negatieve recensie krijgen op een website of blog is voor een bedrijf nooit prettig. Zeker als er sprake is van smaad of laster en de reputatie van een product of goede naam wordt aangetast. Daarom is het goed om te weten welke juridische stappen er mogelijk zijn bij een onterechte recensie.
Een recensie schrijven valt onder de vrijheid van meningsuiting. Klanten hebben dus het recht om te vertellen wat zij van vinden een product dat zij bij een bedrijf hebben gekocht. Een negatieve recensie is in veel gevallen een signaal dat een klant niet tevreden is. De ondernemer doet er dan ook goed aan om te proberen dit probleem op te lossen.
Waarheid
Aan het schrijven van recensies kunnen wel grenzen worden gesteld. Een eerste grens is dat recensies op waarheid gebaseerd moeten zijn. Een klant die aangeeft dat hij grof is behandeld, hoeft dat niet te bewijzen. Het kan zijn dat hij het gedrag van het personeel als grof heeft ervaren. Maar als de klant in zijn recensie aangeeft dat medewerkers hem hebben uitgescholden, dan moet hij daarvoor ook bewijzen kunnen overleggen. Wij van RechtNet Advocaten kunnen u helpen om degene die de recensie heeft geplaatst aan te schrijven dan wel het beheer van het medium waarop de recensie is geplaatst.
Onnodig grof en grievend
In sommige gevallen is het lastig om onderscheid te maken tussen de belevingswereld van klanten en feitelijke onjuistheden. In zo’n geval is het verstandig om de recensie door een professional te laten toetsen. Een tweede grens is dat recensies niet onnodig grof of grievend mogen zijn. Daarbij moet bijvoorbeeld worden gedacht aan doodsbedreigingen, ernstige beschuldigingen of verwijzingen naar bepaalde extreme politieke stromingen.
Smaad en laster
Bij een onterechte recensie komen ook vaak al snel de begrippen smaad en laster om de hoek kijken. Of er wel of geen sprake is van smaad of laster, hangt van een aantal zaken af. In de eerste plaats zal een rechter kijken in hoeverre de opmerkingen betrekking hebben op iemands privéleven. Een tweede factor is in hoeverre de persoon die de aantijgingen maakt, deze ook kan bewijzen. Indien er geen bewijs is, zal de rechter al gauw beslissen dat de beschuldiging niet mag worden gemaakt.
Kort geding
Een snelle manier om beledigende en onware uitspraken van het internet af te laten halen is een kort geding aanspannen. Indien de eiser in het gelijk wordt gesteld, legt de rechter dan vaak een dwangsom op aan de tegenpartij. Een andere mogelijkheid is om aangifte te doen en een strafrechtelijke procedure op te starten. Dat geeft de politie de mogelijkheid om op zoek te gaan naar een verdachte en deze te vervolgen.
Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met de intellectuele eigendomsrecht advocaten van RechtNet via info@rechtnet.nl of bel naar 073 – 615 43 11.