Waar bent u naar op zoek?

RechtNet Advocaten

Blog

Schriftelijk vastleggen bonusregeling voorkomt onduidelijkheid achteraf

Werkgevers met bonusregelingen zijn sinds enkele jaren wettelijk verplicht om deze schriftelijk vast te leggen en te delen met hun medewerkers. Doen zij dit niet, dan lopen zij het risico dat zij op een bepaald moment moeten uitleggen aan medewerkers hoe de regeling in elkaar zit en wat eventuele beperkingen zijn.  

Bekijk hier onze rechtsgebieden

Het Hof in Den Haag deed onlangs uitspraak over een geschil over een niet schriftelijk vastgelegde bonusregeling van een coffeeshop. Twee medewerkers werkten al vele jaren bij de coffeeshop en kregen jaarlijks een bonus. Op een bepaald moment staat er onenigheid tussen de medewerkers en hun werkgever over de inhoud van de gemaakte afspraak voor de bonus. De medewerkers starten daarom een zaak bij de kantonrechter tegen hun werkgever.

Voorwaarden betwist

De werkgever stelt dat de medewerkers recht hebben op een bonus van 0,5 procent van de dagomzet, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
– het kasverschil aan het einde van de werkdag mag maximaal 5 euro bedragen
– het voorraadverschil hennep houdende producten mag maximaal vijf gram bedragen.

De medewerkers betwisten dat er door de werkgever voorwaarden zijn gesteld aan de bonus en stellen alleen dat de bonusregeling inhoudt dat zij 0,5 procent van de dagomzet krijgen.

Bekijk hier onze incasso diensten

Onduidelijkheden

De kantonrechter oordeelt dat de verantwoordelijkheid voor de onduidelijkheden in de bonusregeling bij de werkgever ligt, omdat die de bonusregeling niet schriftelijk heeft vastgelegd zoals staat in artikel 7:655 lid 1 BW. Daarin staat dat de werkgever verplicht is om medewerkers een schriftelijke of elektronische opgave te verstrekken van het loon. Daar hoort ook een bonusregeling bij.
De werkgever gaat in hoger beroep en voert daarin aan dat werknemers wel een prestatie moeten leveren om in aanmerking te komen voor een bonus. Het Hof vindt dit argument niet overtuigend, omdat in dit geval de bonus afhankelijk is van de gerealiseerde dagomzet. Daarbij is het logisch dat medewerkers bij een hogere omzet ook een hogere bonus ontvangen.

Stilzwijgend akkoord

Ook betoogde de coffeeshophouder dat de medewerkers tot voor kort nooit iets hebben gezegd over de hoogte van de bonus en stilzwijgend akkoord zijn gegaan met de berekening ervan. Volgens het Hof snijdt dit argument geen hout, omdat de medewerkers geen zicht hebben op de manier waarop de werkgever de bonus heeft berekend.

Het Hof oordeelt in navolging van de kantonrechter dan ook dat de bonus voor de medewerkers berekend moet worden aan de hand van de dagomzet en kan worden afgerond naar het dichtstbijzijnde duizendtal, zowel naar boven als naar beneden.

Meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met RechtNet Advocaten via info@rechtnet.nl of bel naar 073 – 615 43 11.

Vragen? Neem contact met ons op