Google-reviews moeten gebaseerd zijn op eigen ervaringen

Negatieve recensies op Google kunnen grote gevolgen hebben voor ondernemers. De rechtbank in Amsterdam heeft onlangs bepaald in een kort geding dat een Google review onrechtmatig is wanneer de recensie niet is gebaseerd op daadwerkelijke eigen ervaringen.

Wat was het geval: een vastgoedondernemer krijgt een geschil met een autodealer over uitgevoerde reparaties aan zijn auto. De autodealer plaatst vervolgens een Google-review geplaatst op de bedrijfsvermelding van de vastgoedondernemer op Google Maps. Deze recensie luidt als volgt: ‘De Heer X leren kennen als een volstrekt (financieel) onbetrouwbaar persoon. Let heel goed op als je hiermee ‘’in zee gaat’’.’ De vastgoedondernemer sommeert de autodealer om de recensie te verwijderen, maar die wijzigt de tekst vervolgens in: ‘De enige aandeelhouder, directeur en werknemer, de heer X leren kennen als een volstrekt (financieel) onbetrouwbaar persoon. Let heel goed op als je hiermee ‘’in zee gaat’’.’

Onrechtmatig geplaatst

Volgens de vastgoedondernemer heeft de autodealer de review onrechtmatig geplaatst. Hij stelt ten eerste dat het niet waar is wat de autodealer beweert en ten tweede dat de recensie op het bedrijfsaccount van de vastgoedondernemers is geplaatst, terwijl het conflict rond de auto een privézaak is. Hij spant daarom een kort geding aan bij de Rechtbank in Amsterdam en vordert dat het autobedrijf recensies die niet zijn gebaseerd op daadwerkelijke ervaringen met zijn bedrijf moet verwijderen. Ook vordert hij dat het wordt verboden op het internet of social media recensies te plaatsen die niet zijn gebaseerd op daadwerkelijke ervaringen met zijn vastgoedbedrijf.

Goede naam aangetast

De rechtbank oordeelt dat de recensies op het bedrijfsaccount van de vastgoedondernemer op Google inderdaad onrechtmatig zijn, indien die niet zijn gebaseerd op een daadwerkelijke ervaring met het bedrijf. De rechter stelt dat door de recensie de goede naam van de vastgoedondernemer wordt aangetast, waardoor het waarschijnlijk is dat hij hierdoor schade zal leiden omdat potentiële klanten hierdoor worden afgeschrikt. Hij vindt dat de recensie onrechtmatig is jegens de vastgoedondernemer.

Daadwerkelijke negatieve ervaringen

Uit de uitspraak van de kantonrechter mag het volgende worden geconcludeerd: iedereen mag recensies schrijven over producten of diensten, ook als het om negatieve ervaringen gaat. Maar dat wat in de recensie wordt geschreven, moet wel zijn gebaseerd op de eigen, daadwerkelijke negatieve ervaringen van een persoon met het bedrijf waarover de recensie gaat. Recensie-platforms zijn dus niet geschikt om persoonlijke vetes uit te vechten.

Meer weten over dit onderwerp of wilt u ook een onterechte recensie aanpakken? Neem dan contact op met RechtNet Advocaten via info@rechtnet.nl of bel naar 073-6154311